Josef Šíma – Vysoká hra – Jiří Fajt
„Vysoká hra je možná příznačný název – když ji hrajete moc dlouho, taky můžete přijít o hlavu,” zahájil ve Valdštejnské jízdárně v Praze ve čtvrtek 18. dubna výstavu Josef Šíma: Cesta k Vysoké hře Jiří Fajt, kterého ministr kultury odvolal pár hodin předtím z postu ředitele Národní galerie. Výstava sleduje tvorbu českého malíře, jenž strávil většinu života v Paříži, od jeho brněnských počátků po klíčové setkání s básníky, s nimiž založil skupinu Vysoká hra. Pro Fajtovo pětileté působení v NGP typický, do velké míry emancipační mezinárodní projekt široké spolupráce s francouzskými veřejnými institucemi i soukromými sběrateli, prezentuje krom Šímova díla i dokumenty a práce dalších výtvarníků skupiny, která mj. deklarovala: „Vysoká hra je nenapravitelná; hraje se jen jednou. Chceme ji hrát v každém okamžiku svého života. Hraje se na ‚kdo ztrácí, vyhrává‘. Protože jde o to, ztratit sebe. Chceme vyhrát.“ A také: „Proto nejsme individualisty: místo abychom se uzavírali do vlastní minulosti, kráčíme svorně spolu a každý si nese svou vlastní mrtvolu na zádech.“
Nezdá se ovšem, že k sesazení ředitele a především jeho načasování, bez předchozího jednání a adekvátního odůvodnění, paralelně s personálními změnami na ministerstvu spravedlnosti, v době mediální nepozornosti před Velikonocemi, vedla snaha přiblížit se těmto pozicím Vysoké hry. Způsob odvolání Jiřího Fajta, s nímž Studio Najbrt v minulosti spolupracovalo na mnoha projektech a kterému se podařilo Národní galerii zásadně otevřít zahraničním kontaktům, domácí umělecké scéně i řadám návštěvníků, každopádně považujeme za nestandardní a nešťastný. Vysílá negativní signál do společnosti a představuje velkou ztrátu pro českou kulturu.
23/04/2019
Related authors: Zuzana Lednická, Andrea Vacovská,